12 tipp a hangulatváltozások kezelésére az első trimeszterben

Legutóbbi cikkemben arról volt szó, hogy hogyan enyhíthetjük az első trimeszter idején megjelenő tüneteket és milyen kiegészítő kezeléseket alkalmazhatunk ilyenkor. Ma a hangulatváltozások, illetve a stresszkezelés témájával folytatom a sort, hiszen ezek is elengedhetetlenek az első trimeszter kapcsán.

Miért vannak hangulatváltozásaink az első trimeszterben?

Mert teljesen „megborul” bennünk minden. Nem elég, hogy gyakran vagyunk rosszul, ösztönösen elkezdünk aggódni a kisbabánkért és magunkért is. Biztosan ismered azt a félelmet, hogy a magzat 12 hetes koráig ne is mondjuk el senkinek, hogy kisbabát várunk, hiszen sajnos minden előfordulhat a terhesség elején. Úgy vélem, teljesen egyértelmű, hogy szorongunk, és hol vidámak, hol pedig sírósak vagyunk.

Nem szabad elfelejtünk azt sem, hogy első terhesség esetén egy teljesen új élethelyzettel állunk szemben, és az is előfordulhat, hogy nincs előttünk semmilyen példa, semmilyen rokon vagy barát által már megélt tapasztalás. A hangulatváltozás tehát természetes, és ugyanolyan fontos vele foglalkoznunk, mint az „igazi” fizikai tünetekkel.

Mit tehetsz a hangulatváltozások ellen?

  1. Először is ne szégyelld, hogy hangulatváltozásaid vannak, és már egy kiskutya látványától is elsírod magad.
  2. Fogadd el, hogy aggódós lettél, de beszéld ki a szorongásaidat. Ha lehet, ne a sarki boltost szórakoztasd, hanem keress magadnak egy kismamás csoportot, megértő hallgatóságot, vagy gyere el hozzám. Itt a kismamajógán vagy a kismamatornán is nyugodtan kérdezhetsz, az előzetes állapotfelmérésen pedig bőven van időnk beszélgetni is.
  3. Oldd a feszültséget! Erre kézenfekvő megoldás a kismamarelaxáció elsajátítása, de tudom, hogy feszült lelkiállapotban ez egyáltalán nem könnyű. A cikkben ezért adok más stresszűző ötleteket is.

De vajon miért olyan fontos, hogy oldjuk a feszültséget, megszüntessük a stresszt az első trimeszter idején?

Miért fontos, hogy kezeljük a hangulatváltozásainkat?

Ahogy Dr. Csoma Zita írja

„a szorongásokat, a félelmeket mindenképp szükséges lenne oldani, mert legtöbbször ezek akadályozzák a szülés menetét, nyújtják a vajúdás idejét. (…) A felszabaduló adrenalin konkrétan gátolja az oxitocin felszabadulását, ezáltal lassítja a szülés menetét.”

Bizonyított tény ugyanakkor, hogy a stressz a várandósságra, a terhesség menetére nem feltétlenül van hatással, és a babának sem árt, ha tudjuk kezelni a saját feszültségeinket. Hangsúlyozom: ha tudjuk kezelni!

A várandósság elején ugyanis ez lesz a legfontosabb feladatunk:

megtanulni helyesen oldani a feszültséget (a káromkodva ordibálás nem igazán megoldás) és csökkenteni a ránk nehezedő nyomást (akár a munkahelyen is).

12 tipp a hangulatváltozások kezelésére

Ehhez annak idején Heidi Murkoff Az a kilenc hónap című könyve adott nekem rengeteg segítséget. Röviden összeszedtem neked az ő javaslatait:

  1. Add ki magadból a félelmeidet! Beszélgess sokat a szorongásaidról. Ha a partnered erre nem vevő, gyere el hozzám egy kismamamasszázsra. Felbecsülhetetlen élmény lesz.
  2. Ha a feszültséged napról napra nő, és semmi nem segít, konzultálj egy orvossal vagy keresd a segítő, terápiás beszélgetést. Előfordulhat, hogy speciális megküzdési stratégiára van szükséged.
  3. Cselekedj! Vedd számba a téged körülvevő stresszfaktorokat és csoportosítsd őket. Amelyiket pedig el tudod engedni, engedd el. Például ha a munkahelyed nagyon stresszes, de hamarabb is elmehetsz „terhesszabadságra”, feltétlenül élj a lehetőséggel.
  4. Lassíts! Ne vállald túl magad! Nem az első trimeszter a legjobb időpont arra, hogy újabb és újabb projekteket, feladatokat vállalj magadra, vagy elkezd intézni az egész nagycsalád teendőit. Mondj nemet! Mindenki meg fogja érteni!
  5. Készíts napi listát a teendőidről, és tartsd fent a kontrollt. Kismamaként eleve szétszórtabbakká válhatunk, de így elkerülheted a plusz stresszt.
  6. Aludj! A kevés alvás, kifejezetten ártalmas akkor is, ha nem vagyunk terhesek. Az első trimeszterben viszont a fáradtság az egyik legalapvetőbb tünet. Tégy ellene: aludj eleget!
  7. Relaxálj! Fent már írtam, hogy ez az elején nem lesz könnyű, viszont ezek a rövidebb pihentető percek felérhetnek egy nagyobb szundival is. Ha elsajátítasz néhány relaxációs technikát, bárhol és bármikor „lemehetsz alfába” pár percre. Akár a buszon is. Ezeket örömmel megtanítom neked, ha eljössz hozzám jógaórára vagy akár masszázsra. Utána már otthon is képes leszel egyedül relaxálni.
  8. Étkezz rendesen! Ne összevissza, ad hoc módon. Ha nem eszel megfelelően, duplán stresszes lehetsz a későbbieknek és ez sem neked, sem a kicsinek nem fog jót tenni. Nem vagyok kifejezetten táplálkozási tanácsadó, de megfelelő életmódtanácsokkal el tudlak látni. Az Anyaélesztő állapotfelmérésének ez is a része.
  9. Mozogj, mozogj, mozogj! Nem győzöm eleget hangsúlyozni, hogy a mozgás az egyik legjobb feszültségoldó, hangulatingadozást csökkentő tevékenység. Ha biztonságos mozgásformát keresel magadnak, szeretettel látlak akár online is az óráimon. Az első trimeszterben az alábbiakat javaslom: kismama jóga, séta, könnyű túrázás, úszás; gátizomtorna, gátizomtorna, gátizomtorna. Ha sportos múltad van, akkor a pilates, a gerinctréning vagy a hagyományos hatha, illetve a dinamikus jóga is szóba jöhet (szigorúan az oktatóval egyeztetve!)
  10. Fürdőzz! Ha nehéz volt a napod, lazulj el egy kádnyi meleg habos fürdőben. Javaslom, hogy illóolajokkal is kísérletezz.
  11. Kapcsolódj ki a kedvenc filmjeiddel, könyveiddel, zenéiddel. Nagyon jó stresszűzők, ha nem épp az akció műfajában gondolkozol.
  12. Keresd meg a hozzád leginkább illő kiegészítő és alternatív gyógymódokat! A meditáció, az aromaterápia aranyat ér az első trimeszterben a masszázs és a relaxáció kiegészítéseként vagy önállóan is.

Kiegészítő és alternatív kezelések a hangulatváltozások megszűntetésére az első trimeszterben

Ha már említettem az aromaterápiát, engedj meg még néhány gondolatot ezzel kapcsolatban.

Aromaterápia hangulatváltozások kezelésére

Valószínűleg te is tudod, hogy az illatok, a jó, finom illatok üdítően és nyugtatóan hatnak. Az Anyaélesztő masszázsstúdiójában nem véletlenül élek én is ezzel a lehetőséggel. Különböző illóolajaimmal a kismamamasszázs pluszban aromaterápia is. De itt is van mire figyelni!

Az első trimeszterben bizonyos illatok zavarhatnak is bennünket, nem beszélve arról, hogy vannak olyan növényi olajok, amelyek hatása a várandósságra még nem tisztázott.

Az alábbi illóolajok viszont biztonsággal használhatók az első trimeszterben is:

  • citromfű
  • jázmin
  • kamilla
  • levendula
  • mandarin
  • narancsvirág
  • rózsa
  • ylang-ylan

Terhesen viszont tilos használni a következő növényi illóolajokat, mert összehúzódást válthatnak ki:

  • bazsalikom
  • boróka
  • borsmenta
  • csombormenta
  • kakukkfű
  • oregánó
  • rozmaring
  • zsálya


A masszázsstúdiómban természetesen nemcsak a „körítésre” ügyelek, hanem a te biztonságodra is.

Biztonságos kismamamasszázs az első trimeszterben

A masszázs kiindulópontja ugyanis, hogy megfelelő, kényelmes és biztonságog testhelyzetben kapcsolódhass ki.

Mivel minden kismamának más a kényelmes. Van aki a 4. hónap után már nem tud sokat háton feküdni. Ilyenkor speciális, de kényelmes testhelyzetet kell felvennünk. Az Anyaélesztőnél éppen ezért talajon, kényelmes matracon kezelem a kismamákat, valamint speciális párnákat, szivacsokat is használok.

A shiatsu masszázs, amellyel segítek, ruhás masszázs, tehát amiatt sem kell magad kényelmetlenül érezned nálam, hogy le kellene vetkőznöd. Az pedig evidens, hogy masszázs közben kihagyom azokat a pontokat a testeden, amelyek összenyomása összehúzódásokhoz vezetne.

Hogy melyek ezek a pontok, arról talán majd egy Facebook-posztban írok. Kövess ott is, hogy mindig értesülhess a legújabb akcióimról, de szeretettel várlak az Instagram-felületemen is.

Ha pedig tanácsra van szükséged, vagy bejelentkeznél hozzám, a honlapomon keresztül is megteheted.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email